Wydawanie gazet i magazynów

Wydaje się, że w ostatniej dekadzie wyjątkowo dużo wydawnictw papierowych miało większe lub mniejsze problemy ze swoją bazą czytelników i poziomem sprzedaży. Niestety odejście od czytania jest już powszechne w wielu krajach, nie tylko ze względu na słabnący poziom rynku wydawniczego. Coraz częściej to Internet stanowi dla obecnego człowieka jedyne potrzebne do funkcjonowania medium – gazety wydają się przeżytkiem zwłaszcza dlatego, że nie są aktualizowane przez cały dzień. Drukowane w nocy, wydania muszą być już zamknięte redaktorsko nie później niż o godzinie 22 czy 23. A to oznacza, że do kolejnego wieczora nie da się w danym numerze zmienić już nic, podczas kiedy obecny świat w ciągu jednej doby jest w stanie stanąć na głowie nawet kilkanaście razy. Dlatego już telewizja informacyjna, działająca w sumie dwadzieścia cztery godziny na dobę, zdolna w każdej chwili przerwać transmisję w celu nadania ważnego komunikatu – zdetronizowała wiele gazet oraz magazynów. Telewizja faktycznie mocno zmieniła przyzwyczajenia wielu odbiorców, ale mimo wszystko sama także niejednokrotnie odwołuje się do ekspertów, dziennikarzy i redaktorów pracujących na co dzień w gazetach. Dziennikarstwo śledcze swoje wszystkie fundamenty opracowało w redakcjach prasowych i w gazetach tych po dziś dzień pracują wybitni dziennikarze, których materiały są także olejem napędowym niejednego telewizyjnego wydania wiadomości.

Telewizja nie stanowi jednak dla wydawców prasy i magazynów największego wyzwania – z tym medium dość skutecznie gazety żyły przez kilka dekad. To Internet kompletnie zmienił oblicze współczesnych mediów i umożliwił odbiorcom na całym świecie niemal nieograniczony dostęp do wiadomości, plotek i materiałów archiwalnych w różnych formatach. Materiały wideo, audycje radiowe i wreszcie wszystkie wycinki prasowe z danego dnia, jak i przeszłości – można dzisiaj obejrzeć na komputerowym monitorze, mając dostęp do Internetu. Największe gazety na świecie miały z tego tytułu spore problemy, ale nie wszystkie dały się ograć nowej sile Internetu. Szczególnie w Ameryce, po pierwszej fali poważnych bankructw i upadających znanych wydawnictw, doszło do prawdziwego odrodzenia się większości z nich, właśnie za sprawą nowych cyfrowych kanałów komunikacji i promocji.

Są i takie gazety, które bardzo umiejętnie wykorzystały boom na Internet i upowszechnienie tego medium i stwierdziły, że skoro udało im się zbudować wielotysięczną grupę odbiorców w erze drogiej prasy drukowanej, dlaczego miałoby nie udać im się powtórzyć tego sukcesu w rzeczywistości online. Szczególnie, że Internet daje niesamowite nowe możliwości i otwiera liczne horyzonty przed tymi, którzy wiedzą jak mądrze wykorzystać te nowe narzędzia. Patrząc na pozycję współczesnych portali internetowych będących cyfrową wersją jakiejś gazety, można śmiało stwierdzić, że niektórym tytułom się to udało. Internauci bowiem również potrzebują swoich sprawdzonych źródeł różnych informacji – wydawanie gazet i magazynów, ale w wersji cyfrowej i dostępnej za darmo z każdego miejsca na świecie, również jest wybitnie dobrym pomysłem na prowadzenie działalności biznesowej. Trzeba jednak przyjąć odpowiedni model i mieć to, co w świecie newsów i publicystyki najważniejsze – odpowiednio przygotowany content.

Podziel się

Dodaj komentarz