Specyfika prasy kobiecej

iPad_readingWśród bogactwa i różnorodności kolorowej prasy, znakomitą większość stanowią czasopisma adresowane do pań. Prasa kobieca w Polsce, czy raczej na ziemiach polskich, wydawana była już w XIX wieku. Ambitne pismo „Bluszcz” wydawane było bowiem od 1865 roku. Prezentowało publicystykę i literaturę skierowaną do kobiet i pisaną przez kobiety. Na łamach kobiecych czasopism publikowały wybitne polskie pisarki, między innymi Maria Kuncewiczowa, Maria Dąbrowska czy Maria Pawlikowska-Jasnorzewska.

O czym chcą czytać panie?

Tematyka, jaka interesuje konkretne grono czytelniczek jest równie zróżnicowana, jak ich charaktery, środowiska, w jakich na co dzień żyją, ich horyzonty myślowe i życiowe ambicje. Czasopisma tego rodzaju zawsze jednak poruszają sprawy, które są dla kobiet istotne lub są do nich bezpośrednio adresowane, jak na przykład konkretna twórczość literacka, prezentowana cyklicznie w stałych rubrykach. Choć, jak wspomniano, jakość i merytoryczna zawartość artykułów mogą być różne, ich rodzaje pozostają dosyć stałe. Każda pani bowiem lubi orientować się w najnowszych trendach dotyczących mody i urody, być na bieżąco z doniesieniami ze świata gwiazd showbiznesu, chętnie pozna interesujące przepisy kulinarne, a także poczyta teksty na temat psychologii. Prasa kobieca różni się zasadniczo od pism o charakterze ogólnym i informacyjnym także w tym sensie, że bierze pod uwagę specyfikę kobiecej psychiki – która odbiera rzeczywistość przede wszystkim emocjonalnie. Publicystyka i sprawy polityczne, jeżeli są poruszane, to od strony praktycznej, społecznej. W prasie kobiecej łatwo znaleźć także rubryk poświęcone historiom konkretnych ludzi.

Czy są jakieś typy pism kobiecych?

Już rzut oka na półki w salonie prasowym pozwala stwierdzić, że prasa kobieca jest zróżnicowana – ilustruje to nie tylko prezencja czasopisma i jego cena, ale również jego zawartość. Gazeta scharakteryzowana jako poradnik zawiera najbardziej urozmaiconą rozkładówkę, dostarczając tym samym swoim czytelniczkom najbardziej zróżnicowanych informacji. Każdy numer zawiera stałe rubryki, z których każda odnosi się do innej dziedziny życia. Tematyka każdego numeru oscyluje między nowościami na rynku wydawniczym, a poradami stylisty lub fryzjera. Oczywiście, jeżeli czytelniczki interesuje bliżej konkretna dziedzina życia, mają do wyboru rozmaite pisma specjalistyczne. Szczególnie bogaty zbiór tworzą poradniki dotyczące typowo kobiecego hobby, jakim są robótki ręczne: prezentują inspirujące pomysły i kursy, służące samokształceniu i rozwijaniu własnej kreatywności. Jednak współczesny rynek czasopism nie zamyka pań w wąskim kole prac domowych – oferta tematyczna prasy kobiecej jest znacznie szersza.

Pisma kobiece mają na tyle silną moc oddziaływania na swoje czytelniczki, że niektóre z nich oskarża się wręcz o kreowanie i propagowanie wypaczonych wzorców. Wskazuje się, że zwłaszcza artykuły dotyczące tematyki urody i ilustrujące je wyretuszowane zdjęcia modelek, zaburzają osąd rzeczywistości pań, każąc im dążyć do ideału, który nie jest możliwy do osiągnięcia.