Promowanie kultury wysokiej

02teatr_wielki_poznanpp

 

Nie jest tajemnicą, że coraz mniej ludzi w Polsce nie jest zainteresowanych uczestnictwem w wydarzeniach kulturalnych związanych z tak zwaną kulturą wysoką. Mowa tutaj o spektaklach teatralnych, koncertach w filharmonii, wernisażach w galeriach sztuki. Nawet czytanie książek staje się pomału symbolem snobizmu, gdyż sięga po nie coraz mniejsza grupa ludzi. Trend ten jest niepokojący, oznacza bowiem coraz większą popularność kultury masowej, często stojącej na bardzo niskim poziomie, w żaden sposób nie pobudzającej intelektualnie. Można jednak, przy zastosowaniu konsekwentnej linii promocyjnej, choć w części zwrócić uwagę potencjalnych odbiorców na wydarzenia kulturalne, które były przez nich do tej pory lekceważone.

Promowanie kultury wysokiej najłatwiej jest rozpocząć w środkach masowego przekazu. Internet, telewizja, prasa codzienna- opcji do wyboru jest wiele. Także sposób podawania widzom i czytelnikom tego typu informacji może być zróżnicowany. W chwili obecnej największym i najpopularniejszym medium jest Internet. Każdy z nas spędza codziennie minimum kilka minut na sprawdzaniu portali społecznościowych i witryn z informacjami ze świata. Liczba aktywnych użytkowników sprawia, że właśnie dzięki Sieci można najłatwiej dotrzeć z promocyjnym przekazem do jak największej liczby chętnych. Kluczem do sukcesu jest tutaj atrakcyjna forma oraz mądre rozplanowanie kampanii. Warto, aby filharmonie, teatry i muzea miały ciekawie zaprojektowane strony internetowe, które będą w stanie przykuć uwagę odwiedzających i sprawić, że zainteresują się oni promowanymi na nich spektaklami lub wystawami. Im więcej praktycznych danych zawartych na oficjalnej witrynie, tym lepiej. Coraz więcej placówek kulturalnych promuje się także na portalach społecznościowych. Zalogowani na nich użytkownicy sami przesyłają sobie informacje lub zaproszenie o konkretnym wydarzeniu kulturalnym, zwiększając zasięg jego oddziaływania. Prosta zasada stanowi, że im więcej osób wie o nowym spektaklu czy koncercie, tym więcej stawi się na premierze.

Samo informowanie o możliwości odwiedzenia teatru, filharmonii czy muzeum to za mało. Rozbudzenie ciekawości w przyszłych widzach to proces długotrwały i złożony. A nic nie jest skuteczniejsze pod względem przyciągania ludzkiej uwagi niż danie możliwości wypowiedzenia się uznanym autorytetom. Jeżeli te wypowiedzi będą przy okazji ubrane w jakąś interesującą formę, sukces będzie większy. Stąd warto promować w rozmaitych mediach wyodrębnione miejsca przeznaczone na dyskusje o kulturze wysokiej. W prasie codziennej, także tej w wydaniu elektronicznym, każdego dnia powinien znaleźć się tematyczny felieton lub interesująca recenzja. Z kolei w telewizji ponownie powinny zagościć programy, w których zaproszeni goście dyskutowaliby o premierowych książkach i polecali sprawdzone klasyki. W tym przypadku ważny jest czas emisji, dobrany tak, aby przekaz trafił do jak najszerszej liczby osób.

Udział w wydarzeniach kulturalnych pobudza nasz intelekt, rozwija wiedzę, jest polem do działania dla wyobraźni. Trzeba zrobić więc wszystko, by widzowie nie zaprzestali odwiedzania placówek kulturalnych.